Michael Maardt PC siden 1984 • på nettet siden 1990. Her er 420 sider.

Michael Maardt 2010

Hvordan kommer jeg højere i Google?

Søgemaskineoptimering er blevet vigtigt, forkortet SEO på engelsk - Search Engine Optimization/Optimisation.

Jeg kan huske, at en person nævnte, at ca. 80% af alle hjemmesider ikke havde nogen titel (begrebet "title" vender jeg tilbage til). Det danske ord hjemmeside er lidt uheldigt. På eng. kaldes det en website. Et bedre dansk ord er websted, mere dækkende.

Et website dækker over alle de filer (websider, musik, billeder, video osv.), der befinder sig under et såkaldt domæne. "knowware.dk" er et domæne ligesom "goggle.com". Du læser lige nu en side under domænet knowware.dk.

Titel (engelsk: title tag)

Nu kommer vi til det vigtigste. En webside kan have nogle informationer i den såkaldte header. Header'en er nogle linier i kildekoden (skjult for brugeren, men ikke for browseren). En webside er en helt almindelig tekst-fil. Nogle af de første linier kan se sådan ud:

<html>
<head>
<title>Hvordan kommer man højt eller højere i eller på Google?</title>
</head>

Hvis du vil se en sides kildekode: Vælg menuen Vis -> Kildekode. Kig øverst i din browsers titelbjælke, ofte en blå bjælke. Her ser du titlen på siden. Goggle kan godt lide, at titlen overhovedet findes. De ting, der står mellem  <head> og </head> kaldes metatags. Teksten mellem <title> og </title> kaldes title-tag.

Hvorfor er titlen så vigtig?
Først og fremmest, fordi Google vægter titlen meget højt, og det gør Google måske, fordi "titlen" bruges flere steder:

  • Når en bruger tilføjer en side til foretrukne.
  • Hvis brugeren har flere tabs åbne i sin browser, ses de første tegn af sidens titel i tab'en.
  • Hvis brugeren kigger i sin historie i browseren, optræder titlen her.

Har din hjemmeside en titel? Åbn din hjemmeside i en browser. Allerøverst står en evt. titel. Hvis din startside ikke har en titel, står der måske kun "Windows Internet Explorer" eller "Mozilla Firefox".

1. Din hjemmeside har ingen titel

Du skal have lavet en titel. Der findes mange forskellige programmer til at lave hjemmesider, men en webside er blot en tekst-fil, dvs. et program som Notepad/Notesblok kan bruges.

Du bruger måske et af de moderne CMS systemer. Søg og du finder det forhåbentligt, eller søg hjælp. Det er meget vigtigt, at dine websider har titler, ellers kommer du sikkert ikke med i Googles resultater.

2. Din hjemmeside har en titel, men den kan forbedres

  • Titlen bør max være 65 tegn incl. mellemrum, så kort og sigende som muligt.
  • Hvilke(t) søgeord vil du gerne findes på for denne bestemte side? Sæt søgeordet først i titlen.
  • Forsøg at lave en unik titel til hver side.

Du kan jo prøve at finde på nogle ord og lave nogle søgninger i google. Man må prøve sig frem. Prøv at sætte dig i de andres situation: Hvis du ville finde en hjemmeside som din egen, hvad ville du skrive i Google ?

3. En beskrivelse til søgemaskinerne

"Description tag" er en tekst, som søgemaskinerne måske bruger. Der er vist uenighed blandt de lærde, man ved ikke, hvor vigtig denne metatag er, men de fleste skriver: Det skader ikke at angive den. Google og andre søgemaskiner bruger den evt. som "snippet", dvs. den tekst, der i en resultatliste står under Title. Kort fortalt: Giv en sigende beskrivelse af siden med max 160 tegn. Her er et eksempel:

<meta name="description" content="Det vigtigste for Google. Title tag er meget vigtig, indkommende links også og måske description tag.">

Indkommende eller indgående links

Få andre hjemmesider til at lave link til din hjemmeside, og meget gerne med et af dine foretrukne søgeord i teksten, som vises på den anden hjemmeside. Læs lidt langsomt, thi det følgende er vigtigt. Jeg tager nu et eksempel med en side fra knowware.dk, der beskriver de bedste CD og DVD medier (skiver) og hvor man køber dem.

Du kan finde siden ved at klikke menuen øverst under TIPS. Filnavnet er "bedste-cd-dvd-medier-skiver" og titlen på siden er "Bedste DVD og CD medier, skiver og hvor købes de?" Både filnavn og titel indeholder de søgeord, som jeg går efter. Jeg læste engang, at både domænenavn, evt. mappenavn og filnavn var vigtige, men de bliver det først i det øjeblik, der bliver lavet en link fra en anden hjemmeside.

Google vægter links mellem hjemmesider, helst 'seriøse' hjemmesider, hvad det så end er. Nu tager jeg igen eksempel fra siden med de gode DVD skiver. Lad os sige, at andre laver links til denne side. Mange mennesker laver en enkel link ved blot at gentage hele URL'en, altså den adresse, der står øverst i browseren, i dette tilfælde http://knowware.dk/bedste-cd-dvd-medier-skiver.shtml

Det interessante er nu, at denne tekst som fremstår på den anden hjemmeside indeholder mange ord, som kan være søgeord: knowware, tips, bedste, cd, dvd, medier og skiver SAMTIDIG med at titlen på siden indeholder mange af disse søgeord. Linket kunne have set sådan ud
De bedste CD og DVD medier (skiver). Det ville også være fint, thi her er også mange af mine søgeord, men hvis linket havde fremstået sådan på den anden hjemmeside:

Hvis du vil læse om de bedste CD og DVD medier (skiver), klik her.

så taber jeg søgeordene i linkteksten (ordet "her"). Jeg håber, at du forstår, hvorfor domænenavn, evt. mappenavn og filnavn kan have betydning.

Ergo: hvis du vil optimere en side med et eller to (evt. flere) søgeord, så få søgeordene placeret så tidligt som muligt i titlen og få søgeordene med i filnavnet, og når du evt. vælger domæne, så gå efter de søgeord, du gerne vil findes på.

Nu laver jeg nogle 'rigtige' links til andre hjemmesider, jeg arbejder med:

Du er på KnowWare.dkRent drikkevand • 24. Jan. 2017